Zwycięzca konkursu, organizowanego przez CLAAS Polska dziesięć miesięcy temu, pod nazwą Wyzwanie CEMOS Mateusz Cisłak (szerzej zwany na Youtube jako Wemberr) przetestował właśnie ciągnik CLAAS ARION 660. Sprawdźmy, jak wyglądają wrażenia z użytkowania zaawansowanego technologicznie ciągnika.
W połowie kwietnia tego roku przedstawiciele CLAAS Polska przeprowadzili konkurs, spośród zgłoszeń chętnych osób zaproszono trzech operatorów z różnych rejonów Polski, aby przekonać się, czy faktycznie maszyna może być lepsza od operatora. Test systemu odbył się na polu w okolicach Grodziska Wielkopolskiego w ciągniku CLAAS AXION 960, który niedawno uzyskał dzięki systemowi CEMOS prestiżowy tytuł „TRACTOR OF THE YEAR 2021” w kategorii „Zrównoważony”.
Jak się okazuje w testach, system nie ma sobie równych i efektywnie wspiera nawet bardzo doświadczonych operatorów otwartych na innowacyjne technologie. Całkiem niedawno system CEMOS został przetestowany przez instytut DLG, podczas którego 10 operatorów z Niemczech, Francji Danii oraz Polski podejmowało próby pokonania systemu CEMOS – bezskutecznie!
CEMOS to innowacyjne rozwiązanie dla ciągników, które oparte jest na technologii sztucznej inteligencji. Jest to jedyny taki system na rynku, który pomaga operatorowi tak zoptymalizować maszynę, aby uzyskać wyższą wydajność pracy i obniżyć zużycie paliwa, poprzez, prawidłową regulację ciśnienia w oponach, czy dostosowanie balastu dopasowanego do aktualnego narzędzie roboczego.
Wrażenia z testów ARION 660
Główną nagrodą w konkursie była możliwość użytkowania przez 50 mth jednej z maszyn CLAAS: AXION 960, AXION 870 lub ARION 660. „Dla zwycięzcy tegorocznego Wyzwania dostarczyliśmy, zgodnie z jego życzeniem, model ARION 660 w wersji CMATIC z systemem CEMOS” – komentuje Krzysztof Gomolla, Product Manager z CLAAS Polska. Mateusz Cisłak zwycięzca konkursu podczas testowania ciągnika przygotował relację, którą zamieścił na swoim kanale YouTube (LINK). Jak podkreślił, w trakcie filmu z testów, wybrał właśnie Ariona, gdyż chciał przetestować ciągnik w połączeniu z siewnikiem. Warto tutaj dodać, że w trakcie testów CLAAS był użytkowany z wykorzystaniem siewnika Amazone Centaya 3000 Super oraz cultimera Kuhn L300. Już na samym początku filmu, ze słów testującego Mateusza Cisłaka, możemy się sporo dowiedzieć o wyposażeniu nowoczesnej kabiny, w której znajdował się 12 calowy, dotykowy wyświetlacz CEBIS obsługujący technologię ISOBUS oraz dżojstik CMOTION. To właśnie ten ostatni zrobił na testującym największe wrażenie. „Joystick CMIOTION jest to po prostu wzór do naśladowania, jeżeli chodzi o ergonomię. Ręka idealnie przylega nam do joysticka, wszystkie przyciski mamy pod palcami. Jest on bardzo wygodny” – argumentował Cisłak. 12-calowy ekran w przejrzysty sposób wyświetla wszystkie ważne ustawienia maszyny i umożliwia bezpośredni dostęp do ustawień układu kierowniczego, przekładni oraz układu hydraulicznego. Co więcej, umożliwia indywidualne przyporządkowanie przycisków funkcyjnych na joysticku wielofunkcyjnym CMOTION i na podłokietniku. Nowy ekran startowy wyświetla przegląd wszystkich indywidualnie przyporządkowanych przycisków w jednym miejscu oraz umożliwia szybką kontrolę poziomu oleju silnikowego z kabiny.
Efektywny CEMOS
W trakcie użytkowania ARION 660 popularny „Wemberr” korzystał także ze wsparcia systemu CEMOS. Jak powiedział – „System (…) to jest sztuczna inteligencja w ciągniku, która nam podpowiada, np. jak mamy dobrać obciążenie ciągnika, jak mamy dobrać ciśnienie w kołach, czy różne parametry pracy silnika (…) i należy zauważyć, że podpowiada rewelacyjnie”. W ten sposób CEMOS dla ciągników aktywnie wspiera operatora w wykonywaniu swojej pracy. „Po wprowadzeniu parametrów wyjściowych wybieramy czy chcemy uzyskać lepszą wydajność czy większą efektywność” – dodaje Mateusz Cisłak. Dzięki temu nawet niedoświadczeni użytkownicy będą w stanie osiągnąć bardzo dobre wyniki podczas obsługi ciągnika i narzędzia doczepianego. Dla doświadczonych operatorów ciągników zalecenia dotyczące ciśnienia w oponach i balastowania oraz okno dialogowe optymalizacji stanowią znaczne ułatwienie w dostosowaniu kombinacji ciągnika i narzędzia doczepianego do optymalnego zakresu osiągów lub wydajności.
Warto także nadmienić, że testowany model ARION 660 ma zainstalowany fabrycznie system GPS PILOT S10 RTK NET oraz korzysta z licencji ASGEUPOS. Jak wspomina Krzysztof Gomolla – „Dzięki takiemu rozwiązaniu dokładność prowadzenia maszyny to 2 do 3 cm. W połączeniu z 3 metrowym siewnikiem pozwala to na uzyskanie wysokiej jakości przejazdów bez zakładek”. W trakcie testów Matuesz Cisłak korzystał bezpośrednio z pomocy GPS PILOT oraz jedno z pól zostało zasiane z wykorzystaniem mapy aplikacyjnej przygotowanej w 365FarmNet, wgranej do terminala S10. Dzięki stworzonym mapom potencjału plonowania operator może zmiennie dawkować ilość materiału siewnego na hektar.
Mateusz Cisłak był bardzo zadowolony z samych testów, ale także z efektywności pracy silnika. „Wczoraj, jak zasiałem 11 ha spalanie wyniosło 11,8l/ha i wydajność 1,9 ha na godzinę. I jest to spalanie mierzone z przeważaniem siewnika i załadowaniem pszenicy. Wyniki są więc super” – komplementuje testujący.
Warto przetestować
System CEMOS można zainstalować w ciągnikach CLAAS o mocy już od 125 KM do 445 KM, wyposażonych w przekładnię bezstopniową CMATIC oraz terminal dotykowy CEBIS. Tego typu ciągniki to modele serii ARION 500/ 600 i AXION 800/900.