CLAAS prezentuje nową generację zgrabiarek czterowirnikowych z czterema nowo opracowanymi modelami. Ich charakterystyczne cechy to mała wysokość transportowa, doskonałe dopasowanie wirników do podłoża i łatwa obsługa.
CLAAS jest jednym z czołowych dostawców zgrabiarek wirnikowych na świecie. Teraz portfolio zostaje wzbogacone o cztery nowoczesne zgrabiarki czterowirnikowe, które zostały zaprojektowane na nowo od podstaw. Modele te wyróżniają się licznymi innowacyjnymi cechami i oferują wyjątkowe funkcje, które ułatwiają pracę użytkownikom i zapewniają wysoką jakość paszy przy dużej wydajności.
Wytrzymała rama główna, wewnętrznie poprowadzone przewody, opatentowane wysięgniki teleskopowe
Szkieletem nowych modeli LINER jest innowacyjna rama główna wykonana z wysokowytrzymałej stali, której geometria przypomina geometrię żurawi teleskopowych. Dzięki ogromnemu przekrojowi poprzecznemu konstrukcja w połączeniu z profilem trapezowym zapewnia równomierne pochłanianie siły, co gwarantuje dużą stabilność, potwierdzoną w długotrwałych testach na stanowisku badawczym. Wewnątrz znajdują się: dobrze chroniony blok sterowniczy, moduł elektroniczny i zawory hydrauliczne.
Inaczej niż w poprzednich modelach, teleskopowanie wysięgników odbywa się poprzez opatentowany system z profilem C i szynami ślizgowymi, co pozwala na bardzo szybkie dostosowanie szerokości roboczej. W modelach BUSINESS wysięgniki mogą być wysuwane i wsuwane pojedynczo, a w modelach TREND – parami. Dzięki górnemu przegubowi we wszystkich modelach uzyskuje się wysoki prześwit i duże przejście.
Tym samym szerokość roboczą, w zależności od modelu, można regulować od 3,40 m do 4,90 m, co daje zakres szerokości roboczej serii od 9,30 m do 15 m. Szerokość pokosu jest regulowana w zakresach: 1,30–2,20 m (LINER 4700), 1,40–2,40 m (LINER 4800) i 1,40–2,50 m (LINER 4900). W modelach BUSINESS szerokość pokosu jest regulowana hydraulicznie poprzez obsługę ISOBUS. Dla zapewnienia maksymalnego komfortu możliwe jest zapisanie w terminalu kilku szerokości pokosu. W modelach TREND dostosowanie szerokości pokosu odbywa się w pozycji transportowej bez użycia narzędzi – za pomocą sprężynującej dźwigni i mechanizmu z otworami.
Wszystkie cztery wirniki są napędzane mechanicznie i tym samym efektywnie oraz bezpośrednio przez WOM. Pozwala to na uzyskanie do 50% większych sił zgrabiania w porównaniu z napędami hydraulicznymi. Wszystkie wirniki są indywidualnie chronione przed przeciążeniem za pomocą sprzęgieł ciernych, które w przeciwieństwie do sprzęgieł krzywkowych reagują łagodnie i umożliwiają nieprzerwaną pracę nawet w przypadku skoków obciążenia. W dwóch przekładniach rozdzielających Y na ramie głównej prędkość obrotowa wałka zostaje zredukowana z 540 obr./min do 350 obr./min, co chroni układ napędowy. Wolne koło wałka przegubowego jest umieszczone bezpośrednio w przekładni Y, co pozwala na swobodne przesuwanie wirników w pozycji transportowej.
Głowica z trwałym torem krzywkowym
Średnica wirnika i liczba zębów, a także prędkość obrotowa wirnika są identyczne dla przednich i tylnych wirników. Umożliwia to optymalne współdziałanie szeroko zgrabiających wirników przednich z poruszającymi dużą masę wirnikami tylnymi, co zapewnia najwyższą przepustowość i jednolity pokos. Średnica wirników w modelu LINER 4700 wynosi 3,30 m, a w LINER 4800 – dokładnie 3,50 m. Wirniki w zgrabiarce LINER 4900 mają średnicę 3,80 m i są wyposażone w 14 dźwigarów zębów, czyli o dwa więcej niż w mniejszych modelach. Rury łożyskowe o średnicy 57 mm są także przystosowane do najwyższych obciążeń. Profesjonalne głowice ze stałym smarowaniem są hermetycznie uszczelnione i mają odporny na zużycie trwały tor krzywkowy z żeliwa sferoidalnego. W kąpieli olejowej duże rolki sterujące poruszają się niemal bez tarcia.
Nowe kardanowe zawieszenie – wyjątkowe dopasowanie do podłoża
Wszystkie cztery wirniki nowych zgrabiarek czterowirnikowych LINER mają kardanowe zawieszenie i mogą poruszać się w trzech płaszczyznach. Nowa konstrukcja zawieszenia kardanowego zapewnia przy tym najwyższy stopień swobody. Opatentowany układ prowadzenia wirników GRASS CARE z podwójną sprężyną gwarantuje płynne ruchy wirników nawet przy dużych prędkościach jazdy. W połączeniu z zawieszeniem sprawia to, że tylko 20% masy spoczywa na przednich kołach wirników, co umożliwia ich optymalne dopasowanie do konturów podłoża. Podczas opuszczania wysięgników wirniki najpierw dotykają podłoża tylnymi kołami (tzw. efekt odrzutowca), co pozwala wykluczyć uszkodzenia darni. Zarówno w wersji wyposażenia BUSINESS, jak i TREND przednie i tylne wirniki mogą być podnoszone i opuszczane jeden po drugim za pomocą sterowania sekwencyjnego. Modele BUSINESS mają również programowalną funkcję indywidualnego podnoszenia wirników.
Wszystkie cztery wirniki są seryjnie wyposażone w podwozie z czterema kołami. Są one umieszczone blisko promienia pracy zębów, co zapewnia płynne prowadzenie wirników i najlepsze dopasowanie do podłoża. Dwa tylne koła w podwoziu we wszystkich wirnikach mogą się swobodnie obracać. Dodatkowo wszystkie cztery wirniki mają możliwość wyposażenia w podwozia z sześcioma kołami. Tylne koła wirników zostają przy tym zastąpione osiami wahliwymi. Ponadto dla zapewnienia wyjątkowo precyzyjnego i chroniącego darń prowadzenia wirników ich podwozie może być wyposażone w szerokie ogumienie. Nowa konstrukcja podwozia w połączeniu z zawieszeniem kardanowym o obszernym trójwymiarowym ruchu wirników gwarantuje doskonałe dopasowanie do podłoża nawet na niewielkich nierównościach. Pozwala to połączyć najwyższą jakość zgrabiania z ograniczonym do minimum wprowadzaniem zanieczyszczeń do paszy. Wysokość zgrabiania można szybko regulować za pomocą korby przy wirnikach, w czym pomaga dobrze widoczna skala na centralnej rurze wirników. W modelach BUSINESS dla wszystkich czterech wirników opcjonalnie dostępna jest hydrauliczna regulacja wysokości zgrabiania z poziomu kabiny z możliwością zapamiętania do czterech wysokości zgrabiania.
Dźwigary zębów są każdorazowo mocowane bez luzów za pomocą 20-rowkowego połączenia frezowego i są zabezpieczone pałąkiem PROFIX. Dzięki temu wkładanie i wyjmowanie jest dziecinnie proste, a w razie kolizji można szybko wymienić dźwigar zębów. Głowica jest optymalnie chroniona przez zintegrowane miejsce ugięcia zabezpieczającego. Podwójne zęby są nasuwane ze swoimi zwojami na dźwigar zębów i przykręcane do niego, co ogranicza ryzyko złamania. Jeśli mimo to dojdzie do złamania zęba, będzie on utrzymywany na dźwigarze i się nie zgubi. Na każdym dźwigarze zębów zamontowane są cztery podwójne zęby o grubości 9,5 mm. Podwójnie wygięty kształt zęba do kiszonki z końcówką nachyloną pod kątem 10° i naddatkiem 10 mm umożliwia skuteczne i jednocześnie łagodne zgrabianie oraz optymalne formowanie pokosu.
Kompaktowe w transporcie
Do transportu po drodze wysięgniki teleskopowe są całkowicie chowane i składane pod kątem ponad 90° w kierunku ramy głównej. Po hydraulicznym opuszczeniu podwozia głównego utrzymywana jest wysokość transportowa 4,0 m bez konieczności demontażu dźwigarów zębów. Skraca to czas przezbrajania, ponieważ składanie do pozycji transportowej i rozkładanie do pozycji roboczej odbywa się w ciągu kilku sekund i nie ma potrzeby wysiadania z ciągnika. Dla zapewnienia spokojnego transportu zawieszenie kardanowe przednich wirników jest mechanicznie blokowane w pozycji transportowej. Wysięgniki mają automatyczną blokadę transportową, a odblokowywanie w modelach BUSINESS odbywa się hydraulicznie. Duże ogumienie podwozia głównego o średnicy do 1240 mm zapewnia bezpieczny transport po drogach i polnych ścieżkach z prędkością do 40 km/h oraz chroniące glebę skręcanie na uwrociach. Poza tym nawet z największymi dostępnymi na rynku oponami w rozmiarze 800/35 R22,5 nowe zgrabiarki czterowirnikowe LINER zachowują szerokość transportową poniżej 3,0 m.
Nowy dwupunktowy zaczep z maksymalnym kątem skrętu 80° umożliwia wykonywanie ciasnych manewrów skręcania. Tylne wsporniki oświetleniowe można odchylać do wewnątrz w trakcie prac regulacyjnych lub pokonywania wąskich wjazdów na pole.
Rozszerzona obsługa dla wersji BUSINESS
Obsługa modeli TREND odbywa się w sposób konwencjonalny i bezpośredni poprzez jednostki sterujące ciągnika lub opcjonalnie poprzez obsługę PLUS na terminalu CEMIS 10 z sześcioma podświetlanymi klawiszami stałymi do dokonywania wstępnego wyboru. W połączeniu z zarządzaniem sekwencją ciągnika i elektrohydraulicznymi jednostkami sterującymi można przy tym wykorzystać inteligencję ciągnika do automatyzacji funkcji.
LINER 4800 BUSINESS i flagowy model LINER 4900 BUSINESS z seryjnym układem hydraulicznym Load Sensing są obsługiwane przez uniwersalny terminal ISOBUS lub terminal ISOBUS dla ciągników, terminal ISOBUS CEMIS 700 lub nowy CEMIS 100. Ten ostatni oferuje operatorowi 10 podświetlanych klawiszy stałych i wyświetlacz monochromatyczny do obsługi poszczególnych funkcji i monitorowania. Przełączanie między otwartym i zamkniętym układem hydraulicznym w modelach BUSINESS odbywa się za pomocą śruby radełkowanej na bloku hydraulicznym.
Półautomatyczny wspornik postojowy i miejsce odkładania z kolorystycznym oznaczeniem węży hydraulicznych ułatwiają dołączanie i odłączanie nowych zgrabiarek czterowirnikowych LINER.